Mezi nejoblíbenější druhy zboží, nakupované elektronicky, tradičně patří elektronika, parfémy, oblečení a potřeby pro domácnost. V poslední době dochází ke zvyšování poptávky po potravinách a lécích. Není žádný problém objednat si například pneumatiky nebo větší stroje.
Přestože už i některé menší nebo nově zřízené e-shopy nabízejí on-line platby kartou nebo bankovními tlačítky, je těchto plateb zatím jen okolo 10%. Platbu osobně při převzetí zboží preferuje 22% zákazníků. Přibližně na stejné úrovni je počet zákazníků platících bankovním převodem a na dobírku, obojí okolo 34%.
Nejvyšší počet e-shopů v Evropě, přepočtený na počet obyvatel je právě u nás. Jejich počet na konci roku 2019 je odhadován na více než 44 tisíc. Do dvou let bychom měli překročit hranici 50 tisíc.
Největší výhodu při nakupování v e-shopu vidí zákazníci v tom, že si mohou jednoduše a velmi rychle porovnat zboží, jeho vlastnosti, technické parametry i cenu. Jako další nesporné výhody pak uvádějí pohodlný nákup v teple domova, bez tlačenic, a tím i úsporu času. Z hlediska zboží pak jeho větší výběr než v kamenných obchodech, nižší cenu a možnost velmi rychlého opakovaného nákupu.
Mezi uváděné nevýhody elektronických nákupů patří, že si zákazníci zboží nemohou „osahat“ a že se nemohou poradit s prodávajícím. Velkým strašákem některých nakupujících je obava ze zneužití osobních či platebních údajů nebo komplikace při případné reklamaci zboží.
Obrovská konkurence na domácím trhu způsobuje, že český elektronický obchod patří k nejvyspělejším na světě. Pro úspěch je před spuštěním e-shopu velmi důležitá analýza trhu a potřeb zákazníka, stejně jako testování všech funkcí systému, dále pak spolupráce se sociálními sítěmi a používání mobilních verzí webu. Významně pomáhá zařazení do srovnávačů zboží, důležitý je rovněž sběr informací o zákaznících a tvorba databáze, která v budoucnu umožní cílené oslovení potenciálních zákazníků.