Leteckou technikou v Íránu disponují celkem čtyři složky ozbrojených sil. Nejvíce jich je samozřejmě soustředěno v íránském letectvu, celkem 308 a z toho 178 bojových. 78 kusů letecké techniky je přítomno v armádě, většinou se však jedná o vrtulníky. Poslední dvě složky disponující leteckou technikou jsou námořnictvo s 31 stroji v aktivní službě a íránské revoluční gardy s 95.
Kvalita letectva
Po stránce kvantitativní na tom tak íránské letectvo není vůbec špatně, zcela jiná písnička je však kvalita. Složeno je ze všech možných strojů, počínaje americkými přes čínské, až po sovětské. Hlavním problémem je stáří. Velkou část letectva tvoří americká letadla, která byla nakoupena šáhem Pahlaví v 60. a 70. letech minulého století. Jednalo se především o F-4, F-5 a tehdy nový stroj F-14A. Objem nákupu byl v řádu stovek kusů a ještě dnes jde o hlavní sílu íránské armády.
Ruské a čínské stíhačky
Co se týče stíhacích letadel, tak zásadní část tvoří sovětské, případně ruské a čínské stroje. Dodnes Írán aktivně používá dvacet MiGů-29 a sedmnáct čínských letadel F-7N. Rusové a Číňané svou leteckou techniku do země dodávali od konce irácko-íránské války až do devadesátých let. Podle uvedených počtů však vidíme, že oproti starším americkým letadlům se jednalo o skoro zanedbatelnou sílu a jádro letectva stále tvořila a tvoří letecká technika Spojených států.
F-14A Tomcat
Grumman F-14A Tomcat byla první sériově vyráběná palubní nadzvuková stíhačka postavená pro americké námořnictvo. Jejím posláním byla protivzdušná obrana námořních svazů a palubních letounů. Jde o dvoumotorový, dvoumístný letoun, přičemž radarový operátor má k dispozici ve své době velmi kvalitní radar s dosahem až 315 km Hughes AN/AWG-9. Co se týče zbraňových systému, tak byl Tomcat vybaven řízenými střelami Phoenix a na krátkou vzdálenost používal Sidewindery s infračerveným naváděním, potažmo kanon o ráži 20 mm. V současnosti jich je v íránské armádě 26, s tím, že dvě prošly modernizací na verzi F-14AM.