Jistě jste někdy alespoň zaslechli pojem „xenony“. Jsou to vysokotlaké halogenidové výbojky, které pracují na odlišném principu ve srovnání s halogenovými autožárovkami. Nemají žhavicí vlákno a umělé světlo vydává směs plynů, která při velmi vysokém elektrickém napětí naráží na stěny baňky. Hlavní odlišnost tedy spočívá v samotné technologii, ale tyto výrobky se liší i svými parametry.
V čem se liší xenony od halogenů
Množství světla – v laboratorních podmínkách byla provedena řada srovnávacích testů, které jasně potvrzují rozdíl mezi vysokotlakou výbojkou D2S Lightpark v předním světlometu a běžnou halogenovou žárovkou. Laboratoř a zkušební měření v uzavřené hale je však jedna věc a realita druhá. Většinu řidičů tedy ohromí především praktické srovnání v běžném provozu, anebo alespoň při parkování v exteriéru.
Několik takových pokusů bylo zveřejněno i na internetu a výsledky? Potvrdily předpoklady z laboratorních podmínek: Běžná halogenová autožárovka vyzařuje v průměru od 550 do 700 lux. Některé špičkové modely nadstandardních zdrojů pak dokážou vyvinout až 950 lux. Xenony vydávají zcela běžně přes 1000 lux a výjimečné nejsou ani osvity 1500 lux. Markantní rozdíl je i v dálkových světlech, ale tam již výrazně zasahují pravidla silničního provozu a oslňování protijedoucích řidičů, tedy nutná regulační opatření.
Barva světla – ta má v současných podmínkách hustšího provozu na silnicích značný význam. S klasickou „halogenkou“ si posvítíte „teplou bílou“ o teplotě chromatičnosti 3200 K. Delší jízda s tímto osvětlením však navozuje únavu a snižuje řidičovy reakce. Zjevně lépe jsou na tom např. Osram Cool Blue Intense nebo Night Breaker Laser s „neutrální bílou“ 4200 K. A xenony? Od nich očekávejte standardní rozmezí 4100 – 5000 K. Významná je také životnost výbojek D2S, která přesahuje 2500 hodin provozu.